VoIP staat voor Voice-over-Internet-Protocol en betekent in de praktijk zoveel als bellen over een computernetwerk zoals internet. Bij gebruik van VoIP is niet langer een analoge (PTSN) of digitale telefoonlijn (ISDN) nodig en kan naast spraak ook andere digitale informatie worden meegezonden. VoIP wordt ook weleens IP-telefonie of internettelefonie genoemd


Voordelen van VOIP bellen

Wat ziijn de voordelen van VoIp? Bellen via VoIP is goedkoper dan bellen via traditionele telefonie zoals ISDN. Gemiddeld 25% maar soms kunt u met VoIP tot 70% besparen op uw telefoonkosten. De kwaliteit van het signaal is ook beter bij VoIP.

Een ander groot voordeel van VoIP is dat er meer dingen mogelijk dan alleen bellen op de traditionele manier. Zo kan je via VoIP beeldtelefonie (video bellen) realiseren en kan je overal waar je internet hebt bellen zoals thuis, werk, onderweg. Daarnaast worden bij VoIP aansluitingen vaak ook functionaliteiten van een telefooncentrale aangeboden zoals voicemail of doorschakelingen. Meestal gebeurd dit via Hosted VoIP (ook wel Hosted PBX genoemd) of eigen centrale.

Kantoor omgevingen met VoIP kunnen volstaan met minder bekabeling omdat de PC en de VoIP telefoon op een poort aangesloten kunnen worden.

Het aantal gesprekken dat tegelijkertijd plaats kan vinden met VoIP over één netwerkverbinding is nagenoeg onbeperkt. Dit in tegenstelling tot een analoge verbinding waarbij u in gesprek bent als u aan het bellen bent. Slechts de snelheid (bandbreedte) van de verbinding beperkt het aantal gesprekken dat u tegelijkertijd kunt voeren met VoIP.

 


Nadelen van VOIP

Uiteraard zijn er ook nadelen bij VoIP. Met de traditionele telefonie hoeft u slechts een lijntje naar binnen te laten leggen, een telefoon aan te sluiten en u kunt bellen. Bij VOIP heeft u altijd een internetverbinding nodig. Maar heeft u eenmaal die internetverbinding dan kunt u er ook van alles mee.

Vaak wordt ook gezegd dat het een nadeel is dat je een speciale VoIP telefoon nodig hebt. Maar dit is niet noodzakelijk. Er bestaat betrouwbare apparatuur dat tussen 'oude' telefoontoestellen en centrales kan worden geplaatst zodat er toch gebeld kan worden met VoIP.

Bij grote oude kantooromgevingen kan het voorkomen dat het netwerk te oud is om VoIP goed te laten werken. Het netwerk zal dan dus geüpgrade moeten worden, iets wat sowieso aan te bevelen is met de eisen van de ICT vandaag de dag.